Äntligen framme!

Nu är jag äntligen här, i Danmark, strax utanför Fredrikshamn.
Ska försöka sammanfatta de två senaste dagarna.

Igår åkte jag hemifrån runt 9 på morgonen och hade alldeles för mycket packning egentligen, men det gick att släpa med lite möda. På tåget träffade jag en trollkarl, han satt på platsen bredvid mig och visade lite olika korttricks och han lyckades även trolla bort en näsduk ^^

Sen när jag kom fram till Göteborg träffade jag Veronika, vilket var typ ett år sen sist. Fick tillbaka min bok "Män är från Mars, Kvinnor är från Venus" som hon lånat för läänge sen. Det var tur att hon kom, för då kunde jag få lite hjälp med att bära packningen samt lite sällskap fram till dess att färjan gick.

Väl på färjan kunde jag ta det lugnt, vilket var riiiiktigt skönt... Kände mig lagom trött efter att ha släpat packningen hela vägen dit (typ 100 meter, men det var förbaskat tungt).

I Fredrikshamn blev jag upphämtad vid färjan av mina två gruppmedlemmar Sanna och Maria (som också går volontärutbildning) samt Vick, våran lärare och samordnare. Kom fram till skolan och var med på lite kvällsfika och fick träffa några där. Danska är lite knepigt, men när man väl vänjer sig så funkar det faktiskt, i alla fall när man är såpass nära Sverige. Vad jag har hört är det väldigt mycket svårare om man åker närmre Tyskland. I alla fall.

Skolan är ett ställe för ungdomar som har det svårt och som inte klarar av vanliga skolan eller inte kan klara av sitt eget liv. Det kan vara så att föräldrarna har alkoholproblem eller att de varit/är drogberoende eller något liknande. Det är lite som ett internat, eftersom eleverna bor här tillsammans med oss i små hus. De kan åka hem på lov och sådär och föräldrarna får besöka.

Måste säga att danskarna verkligen är trevliga människor. Varenda en som jag snackat med har varit glad och schysst, faktiskt. Var ute och sprang på kvällen med Tomas, Mahett och Eskil, och de var verkligen schyssta.
Var väldigt trött på kvällen sen, speciellt eftersom vi började springa vid 22.00 och kom hem typ nån gång runt 23.00.

Idag har jag börjat utbildningen och haft MASSA upptagen tid... från klockan 9 på morgonen till 22 på kvällen har det varit grejer hela tiden, med några små pauser. Har fått veta mer om programmet och vad vi ska hinna med under de här 6 månaderna. Allting är väldigt planerat, in i minsta detalj. Det är en helg varje månad som är ledig och sen 17 hela dagar kring jul. Vi fick lite extra eftersom vi inte kommer hem sen innan vi reser ner till Afrika.

På kvällen var vi till nordligaste Danmark, där Kattegatt och Skagerack möts. Det var riktigt fint där, en udde av sand som sträckte sig ut ända tills vågorna slukade den helt. Jag såg även en säl som kröp upp där, var typ 4-5 meter från den, det såg ut att vara en unge och den var riktigt söt ^^
Kommer lägga upp bilder på bilddagboken (zuccini.bilddagboken.se), men vill inte lova när det händer.

Nu så är det dags att lägga sig... Är trött efter dagarna och har en fullpackad dag imorgon, så god natt och glöm inte att kommentera!


Kommentarer
Postat av: blondie60

Låter bra att du har mycket att göra, annat att tänka på.... problemet med mig är ju tvärtom, tyvär. / ha det bäst, Pinglan

2007-08-02 @ 23:56:37
URL: http://nuelleraldrig.wordpress.com
Postat av: Per-Eric

Jätteintressant att kunna följa din resa. Ser fram mot lite bilder på bilddagboken framöver. Här hemma är det bra, fint väder och ännu lite kvar av semestern. Ett litet rese- eller livscitat, vilket man vill (som jag själv inte kommit så långt med, men jobbar på): ?Livet är en resa. Ju mindre bagage man bär på, desto fler intryck kan man få med sig.? av Hanna Schygulla
Per-Eric

2007-08-04 @ 12:56:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0